hétfő

Paleo csokis piskóta

Nem is tudom egyébként, hogy hogy kellene elnevezni ezt a sütit, de a tészta állaga mindenképp a piskóta elnevezésre jogosítja.
A receptet leírom, de nem saját kreáció erről a weboldalról importáltam. Ezt variáltam át.
Igazából a tészta állagára voltam kiváncsi, és nem tortának, hanem apró süteménynek készítettem el. A rétegeket xilites barack lekvárral kentem meg, és a középső rétegek közé egy sorban a kókuszhabot tettem.
A savanykás lekvár, és az édes kókuszhab pont jól egészíti ki egymást, így tényleg nagyon finom süti kerekedett belőle.

A piskóta recept:
(szóról szóra betartottam)
100 g aszalt datolya
6 db tojás (M-es)
50 g kókuszliszt
33 g kakaópor
75 g kókuszolaj
25 ml  víz
1 púpos ek négyszeres erősségű édesítő
1 kk fahéj
1 csipetnyi só
1 tk foszfátmentes sütőpor

A datolyát előző nap be kell áztatni, másnap annyi vízzel, ami 200 g-ra egészíti ki a datolya súlyát aprító gépben pépesre turmixolni.
A tojásokat (nem kell szétválasztani) 8-10 percen keresztül a habverő legmagasabb fokozatán felverjük (nagy térfogatnövekedésre számítsatok). Mehet hozzá a kókuszolaj, a víz, és az összeturmixolt datolya, végül a száraz hozzávalók. Híg masszát kapunk.
Az eredeti recept 2 azonos méretű tortaformában elosztva javasolja a sütést, én egy sütőlemezre (sütőpapírral bélelt) öntöttem. 20 percig sütöttem. Hagytam hűlni.
Kihűlve először félbe, majd negyedbe vágtam a piskótalapot. A rétegeket megkentem barack lekvárral (xilites) és a középső réteget kókuszhabbal (és lekvárral is)

Kókuszhab az eredeti recept szerint:
2 dl kókusztejszín
2 csapott kk négyszeres erősségű édesítő
1 kk konjakliszt
1 kk vaniliapor
(vaniliaport kihagytam véletlenül)

A lehűtött kókuszhabot habverővel felvertem, mehetett hozzá az édesítő, és a konjak liszt. Az eredeti recept javasolja, hogy tegyük be a kókusztejszínt a fagyasztőba felverés előtt, be is tettem, de kicsit túlhűtöttem, konkrétan jégkocka állagra, tehát végül egy a hűtő részben maradt dobozzal operáltam.

Hagytam, hogy a rétegek összebarátkozzanak (éjszakára magára hagytam) Másnap reggel kóstoltam.
Nagyon finom így is, de az eredeti recept is nagyon kecsegtető. Én elsősorban a tésztát akartam kipróbálni, és amennyire lehetett leegyszerűsítettem a töltelékeket.

Érdemes kipróbálni. Mindenkinek javaslom.

Ejtenék néhány szót a paleóról:
Néhány napon belül 1 éve paleózom. Ez alatt az idő alatt tudatosan egyszer szegtem szabályt, mikor a nyaralásból hazafelé ittam egy gépi capuccino-t cukorral, (nem szeretem a kávét, tehát kénytelen voltam valahogy iható állapotban lévő koffeint választani, mert muszáj volt valamit tennem, hogy el ne aludjak)
A szeptember közepétől január közepéig terjedő időszakban 12 kg-t fogytam, hetente 1 - 1/2 kiló súlycsökkenés volt tapasztalható. Azóta tartom az elért súlyt. Az ünnepek alatt sem okozott problémát az életmód betartása.

Amiért annak idején belekezdtem ebbe az életmódba, az az évek óta fennálló pajzsmirigy alul működési probléma, amit tetézett egy kezdődő cukorbetegség. A pajzsmirigy alul működésre évek óta gyógyszert szedek, a cukorbetegségre akkoriban az orvosom már hónapról hónapra a gyógyszer szedést helyezte kilátásba.
Pajzsmirigy problémára még a mai napig szedek csökkentett mennyiségben gyógyszert, de a cukorbetegségem teljes mértékben rendeződött. Kiderült, hogy laktóz érzékeny voltam, amit a tej elhagyásával sikerült tünetmentessé tenni (sajnos a paleóban kompromisszumasan ritkán fogyasztható cheddar sajt is hozza a tüneteket, egyedül a parmezánt tolerálja az emésztőrendszerem).
A bőrőm kitisztult, mintha fiatalodott volna. Renyhe bélműködésem a múlté. Sokkal egészségesebbnek, energikusabbnak érzem magam.
Nekem különösebb problémát nem jelent az életmód betartása. Pl. a múlt hétvégén esküvőn voltunk, és kisebb változtatásokkal, én is végig ettem a vacsorát. A többiek talán észre sem vették, hogy nem pont azt eszem, amit ők. Húsleves tészta nélkül sok zöldséggel, hússal, pörkölt savanyúsággal, sült csirkecomb párolt zöldséggel. Sütit vittem magamnak, amiből a többiek is jó étvággyal ettek.
Egyébként kollégáim (csupa pasi, aki mindenféle diéta ellen van) rendszeresen esznek a sütieimből, és kifejezetten ízlik nekik. (Ha nem ízlene azt szemrebbenés nélkül megmondanák)

Nos én aztán soha nem aggitáltam senkit, és most sem fogom megtenni, de saját tapasztalat alapján azt tudom mondani, hogy köszönöm jól vagyok, és én már maradok ennél az életmódnál.

2 megjegyzés:

Luca írta...

A süti isteninek néz ki. A többihez meg gratulálok, bár ezt mondanom sem kell, hiszen tudod. Í3

ancsapancsa írta...

Tényleg nagyon fincsi. Tudom ajánlani. Többihez meg köszi.:-)